Cosmex is actief in de farmaceutische sector, met de aan- en verkoop van geneesmiddelen en cosmetica. De kantoren van het bedrijf bevinden zich in Linkebeek, een gemeente in de zuidelijke rand rond Brussel. Daarnaast heeft Cosmex een magazijn in de Brusselse gemeente Haren. ‘Ik combineer een aantal functies’, vertelt Alexandra. ‘Als Fleet Manager ben ik verantwoordelijk voor het wagenpark. Daarnaast valt ook het humanresourcesbeleid onder mijn bevoegdheid, en hou ik me bezig met de administratie en facturatie. Dat is een gevarieerd takenpakket, maar dat maakt het ook boeiend.’

‘In ons land werken er 11 mensen voor Cosmex, en hebben we momenteel 8 voertuigen in het wagenpark. Alle functies hebben bij ons recht op een bedrijfswagen’, verduidelijkt Alexandra. ‘Van onze magazijniers tot de medewerkers op de verkoop- of marketingafdeling en het management. In het voorjaar van 2023 bestelden we negen elektrische wagens bij Brussels Auto Group. Zeven wagens daarvan zijn bestemd voor Cosmex en twee voor IC Pharma, een bedrijf dat tot dezelfde groep behoort. We kozen voor elektrische wagens van verschillende merken, zoals de Škoda Enyaq iV, de Volkswagen ID.3 en de CUPRA Born.’

Aanpassing 

Over het comfort van de wagens waren alle medewerkers unaniem bijzonder positief. Toch was een volledig elektrische wagen voor de meesten wat wennen. ‘De eerste weken vergden wel een aanpassing’, geeft Alexandra toe. ‘Wanneer je met een elektrische wagen de baan op gaat, moet je goed nadenken. Hoe geraak ik van punt A naar punt B? Hoeveel kilometer kan de batterij nog aan? Waar kan ik onderweg laden en welke laadkaarten heb ik daarvoor nodig? Dat kost soms de nodige hoofdbrekens.’

Ook het beperkte elektrische rijbereik botst soms nog op zijn limieten. ‘Onze kantoren bevinden zich in Linkebeek. Voor de medewerkers die in en rond Brussel wonen, is de autonomie van de batterij zeker toereikend. Maar voor wie verderaf woont, is dat beperkte rijbereik soms minder evident. Eigenlijk is ons land nog niet 100 procent klaar voor de elektrische transitie. Twee van onze medewerkers wonen in Wallonië, en dat landsdeel hinkt toch wat achterop op het vlak van laadinfrastructuur. Vlaanderen is een heel ander verhaal, daar vind je wel voldoende laadpalen.’

Nieuwe bedrijfssite

‘Aan onze huidige kantoren hebben we geen eigen laadinfrastructuur. Maar begin volgend jaar verhuizen we naar Tubeke, waar we momenteel een gloednieuw gebouw optrekken. Op die nieuwe bedrijfssite zullen wel laadpalen beschikbaar zijn voor de medewerkers, dus wordt laden meteen al een stuk makkelijker voor ons allemaal. We moeten nog even doorbijten, maar dat komt wel goed’, zegt ze overtuigd.

‘Als bedrijf voorzien we momenteel ook geen laadinfrastructuur bij de medewerkers thuis’, vermeldt Alexandra. ‘Eén van onze collega’s heeft thuis zelf een laadpaal geplaatst, omdat ze heel veel kilometers aflegt. Maar rest van onze bestuurders heeft andere plekken gevonden om te laden. We hebben ook een magazijn in Haren, en daar staan wel laadpalen. Andere medewerkers laden onderweg, aan publieke laadinfrastructuur. Ook daarin heeft iedereen inmiddels wel een routine gevonden.’

‘Eigenlijk was het vooral een kwestie van onze oude gewoontes te veranderen. Met een brandstofwagen kan je overal stoppen om te tanken, terwijl je met een elektrische auto iets beter moet plannen. Maar intussen zou niemand z’n elektrische reisgezel nog willen missen’, zegt ze.

Goede communicatie 

De samenwerking met Brussels Auto Group begon in het voorjaar van 2023. ‘Dat eerste contact was meteen heel aangenaam’, herinnert Alexandra zich. ‘Voor mij valt of staat alles met goede communicatie. Dat geldt voor elk bedrijf waarmee je een professionele relatie aangaat. Wanneer mensen niet reageren op mails of telefoons, of wanneer er geen antwoord komt op vragen die je stelt, dan is dat heel vermoeiend.’ 

‘Onze Business Relations Manager Geert is op dat vlak om droom om mee samen te werken. Hij is mijn eerste aanspreekpunt, en ik weet dat ik met elke vraag – hoe klein ook – bij hem kan aankloppen. Zelfs wanneer hij niet onmiddellijk een antwoord heeft, krijg ik altijd een snelle reactie van hem terug. Als klant is dat geruststellend. Je weet immers dat iemand je vraag heeft opgepikt en dat hij ermee aan de slag gaat. Die communicatie is voor mij cruciaal’, besluit ze.  

Foto 1 / 1

Nog vragen?

Wil je meer weten over de mogelijkheden om elektrische modellen te integreren in je bedrijfswagenpark?

Willen jij of jouw medewerkers graag zelf plaatsnemen aan het stuur van elektrische modellen? Dat kan!

Voor meer informatie, een gedetailleerde TCO-berekening of een testdag bij jullie op het bedrijf, kan je altijd bij ons Fleet & Business-team terecht!

 

 

Contacteer ons
Geert Fauville

Nog vragen?

Wil je meer weten over de mogelijkheden om elektrische modellen te integreren in je bedrijfswagenpark?

Willen jij of jouw medewerkers graag zelf plaatsnemen aan het stuur van elektrische modellen? Dat kan!

Voor meer informatie, een gedetailleerde TCO-berekening of een testdag bij jullie op het bedrijf, kan je altijd bij ons Fleet & Business-team terecht!