Publieke laadinfrastructuur

Vlaanderen

  • In 2022 komen er 11.000 laadpunten bij in Vlaanderen. Dit is een verdrievoudiging ten opzichte van 2021. 
  • Tegen 2025 moeten er 35.000 laadpunten komen op Vlaams grondgebied. Ambitieuze cijfers, maar in vergelijking met Nederland hebben we nog een stevige inhaalbeweging te maken. Bij onze noorderburen stonden in de tweede helft van 2021 al 80.000 laadpalen.
  • Laadpalen worden ook op bedrijfsterreinen geplaatst die minstens 10 uur per dag publiek toegankelijk zijn.
  • Er bestaat een subsidieregeling die maximaal 20 procent van de kosten kan vergoeden voor laadinfrastructuur die semipubliek toegankelijk is.
  • Mensen zonder vaste parkeerplaats of laadmogelijkheden bij hun thuis, moeten vanaf 2025 op maximaal 250 meter van hun huis hun elektrische of plug-inhybride wagen kunnen laden.
     

Brussel

  • In 2022 moeten er in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 250 laadpunten bij komen. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2021. 
  • Tegen 2035 moeten er 11.000 laadstations zijn om te beantwoorden aan de vraag van inwoners, pendelaars en bezoekers.
  • Alternatieve vervoerswijzen winnen niet alleen aan belang, ze worden ook meer en meer gestimuleerd. Denk bijvoorbeeld aan het openbaar vervoer (trein, tram, bus) en allerlei vormen van deelmobiliteit (zowel wagens als fietsen). 
  • ‘Charge. Brussels’ is het eerste universele laadpalennetwerk in Brussel. Het is toegankelijk voor alle elektrische wagen met een maximaal vermogen van 11 kW.
  • Tegen 2035 worden alle wagens met verbrandingsmotor geweerd uit Brussel.
     

Wallonië

  • Het zuiden van het land hinkt duidelijk achterop.
  • Met een budget van 11 miljoen euro voor de komende jaren ligt de ambitie zeer laag in het uitwerken van een laadpaalinfrastructuur.
  • Tegen 2025 wil Wallonië 12.000 openbare laadpunten op zijn grondgebied, wat in vergelijking met Vlaanderen verbazend laag is.
  • Volgens AVERE Belgium, de lokale afdeling van de Europese Federatie voor Elektromobiliteit, telde Wallonië in het voorjaar van 2021 amper 220 publieke laadpunten. Hoewel het exacte cijfer niet bevestigd wordt, merken we toch een enorme kloof tussen de gewesten. Dat is eerder verontrustend.
     
Electric by D'Ieteren - app
Electric by D'Ieteren - laadpaal

Electric by D’Ieteren

In 2021 stelden we vast dat de vraag naar laadpalen bij bedrijven en bestuurders duidelijk in de lift zat. Met het oog op de fiscale voordelen die vanaf juli 2023 minder gunstig worden voor wagens met een verbrandingsmotor en plug-inhybrides, stomen de bedrijven zich in sneltempo klaar voor een groener wagenpark. Ook de gunstige fiscaliteit voor laadpalen en laadinfrastructuur speelt hierin natuurlijk een rol.

Ook Electric by D’Ieteren – onze partner op het vlak van laadoplossingen – ondervond dat aan den lijve. Ze groeiden van 100 laadpalen per maand naar 100 per week. En er zit nog behoorlijk wat rek op die groei. Volgens hun eigen inschattingen zitten ze op koers om tegen 2023 naar 100 laadpalen per dag te gaan. 

Een belangrijk aandachtspunt: door de hogere vraag riskeren we vandaag ook langere wachttijden voor de installatie van laadinfrastructuur. Overweeg je de overstap naar een groener wagenpark? Neem dan ook tijdig alle laadmogelijkheden mee in de denkoefening. Ons team helpt je graag om je hierin wegwijs te maken.
 

Ik wil meer informatie over laadmogelijkheden

Sterke punten EDI

- Snel groeiend bedrijf: van 100 laadpalen per maand naar 100 per week, en een voorspelling die uitkomt bij 100 per dag in 2023.

- Op maat gemaakte oplossingen voor elke klant.

- Ruim aanbod aan laadpalen, met zelfs slimme laadpalen die afkoppelen wanneer er een te grote vraag naar elektriciteit is thuis.

- Een gratis ‘charge pass’ die toegang biedt tot het grootste publieke laadpaalnetwerk van Europa (inclusief IONITY), maar ook gewoon thuis of op het werk gebruikt kan worden op ‘connected chargers’.

- Monitoring via de EDI-app voor de eindgebruiker, maar ook een EDI-platform voor bedrijven. Dat biedt zowel voor HR-afdelingen als fleetmanagers uitgebreide follow-upmogelijkheden.

- Split billing & invoicing.

- Extra voordelen naargelang van het aantal laadpalen dat per jaar geplaatst wordt.