Kraakverse groenten en fruit

‘Familiebedrijf Vander Zijpen werd opgericht in de jaren 90, met dank aan de ondernemingszin van Michel Vander Zijpen. Zijn vader had in Ganshoren een kruidenierszaak, waar de mensen uit de buurt verse groenten en fruit kwamen kopen. Maar Michel zag het groter. Hij wilde die producten graag rechtstreeks tot bij de klanten brengen. Hij startte met één vrachtwagen en ging op pad. Als een restaurant in de buurt groenten nodig had, dan zorgde hij ervoor dat die de dag zelf nog geleverd werden’, zo vertelt Pascal.

Ook vandaag staan kraakverse groenten en fruit van premium kwaliteit nog altijd centraal in het bedrijf. ‘Aan de ene kant zijn er onze groothandelsactiviteiten, waarbij we groenten en fruit inkopen en verkopen. Daarnaast is er het zusterbedrijf Foodshakers, dat zich toelegt op het versnijden van groenten en fruit. Dat aanbod is erg divers. We versnijden een 800-tal verschillende producten, denk maar aan de zakjes gemengde sla, geraspte worteltjes, wokgroenten, soepgroenten, mosselgroenten of fruitmix die je in de supermarkt vindt. Daarnaast maken we in onze Foodshakers-afdeling ook fruitsappen en kant-en-klare maaltijdsalades.’

Groener wagenpark

Die ene vrachtwagen waarmee Michel Vander Zijpen rondreed bij de oprichting van het bedrijf, zijn er inmiddels 30 geworden. Die rijden dagelijks door heel België met bestellingen naar B2C- of B2B-klanten, zoals restaurants, grootkeukens, cateringbedrijven of supermarkten’, vertelt Pascal.

‘In totaal werken er zo’n 130 medewerkers voor Vander Zijpen en Foodshakers. Naast de vrachtwagens zitten er natuurlijk ook personenwagens in ons wagenpark. In 2021 hebben we de eerste stappen gezet om ons wagenpark te vergroenen. We vergeleken toen het duurzame aanbod van verschillende automerken. Naast de Volkswagen Group waren dat bijvoorbeeld merken als BMW, Mercedes en Volvo. Uiteindelijk bleek de Volkswagen Group de interessantste keuze voor de Vander Zijpen-vloot. Bij Mercedes was het aanbod aan hybride wagens toen nog te beperkt, en bovendien waren ze ook vrij duur. We hebben er bewust voor gekozen om met één partner samen te werken voor ons wagenpark, en in het ruime aanbod van de Volkswagen Group vonden we alle modellen die we nodig hadden’, aldus Pascal.

Snel schakelen

Zo kwam Vander Zijpen in mei 2021 bij Brussels Auto Group in Groot-Bijgaarden terecht, waar Business Relations Manager Stéphane Anckaert het aanspreekpunt werd. ‘Toen hebben we de eerste zeven Volkswagen-modellen besteld. Helaas zijn er daarvan momenteel nog maar drie effectief geleverd: twee hybride Volkswagen Golf berlines en één hybride Volkswagen Passat. In de loop van september 2022 verwachten we hopelijk nog de levering van de overige vier plug-inhybride Passats.’

‘De Volkswagen Golf hybrides zijn bestemd voor de medewerkers die vroeger met een Peugeot 308 reden. De salesmensen gingen vroeger hoofdzakelijk de baan op met een ŠKODA Superb, en die switchen nu dus naar een plug-inhybride Passat. Voor het directieniveau is er de keuze tussen de plug-inhybride Audi Q5 of de Audi e-tron.’

‘De samenwerking met Brussels Auto Group verliep vrij vlot, al merkten we hier en daar misschien wat kinderziektes bij de overgang van Garage Heremans naar Brussels Auto Group. Maar dat heeft gelukkig niet geleid tot frustraties’, lacht Pascal. ‘We verwachten vooral een snelle responstijd van onze contactpersonen. De wagens in onze vloot zijn leasevoertuigen, die intussen ook allemaal buiten contract zijn, waardoor we zo vlug mogelijk willen schakelen om die wagens te vervangen. Daarbij vinden we het belangrijk dat de garage proactief met ons meedenkt.’

Slimme laadpalen

Dat Vander Zijpen in deze fase vooral focust op plug-inhybride wagens – en nog niet op volledig elektrische modellen – heeft voornamelijk te maken met de laadinfrastructuur. ‘De nieuwe wagens zijn vooral bestemd voor onze salesmensen, en daar lopen we toch nog tegen beperkingen aan op het vlak van laadinfrastructuur’, vertelt Pascal. ‘Voor mensen die op een appartement wonen, is het bijvoorbeeld niet evident om een volledig elektrische wagen ook thuis op te laden. En openbare oplaadpunten zijn nog niet overal dik gezaaid op de plekken waar onze medewerkers wonen.’

‘Maar het is een evidentie dat we als bedrijf nadenken over de vergroening van ons wagenpark. Zo bekijken we momenteel of we voor een actieradius van maximaal 50 kilometer rond ons bedrijfsterrein eventueel elektrische voertuigen kunnen inzetten om de bestellingen te leveren.’

‘Ook qua laadinfrastructuur zullen er de komende jaren allicht heel wat dingen veranderen. Aangezien we momenteel vooral met plug-inhybride voertuigen rijden, hoeven we op ons parkeerterrein gewoon een stopcontact te voorzien voor de bedrijfswagens van onze medewerkers. Maar ook daar kijken we voor de toekomst naar slimme oplossingen. Zo is het de bedoeling om intelligente laadpalen te installeren, zodat we kunnen laden wanneer de energie iets minder duur is. Nu de energiekosten de pan uit swingen, is dat soort oplossingen uiteraard iets waarmee we bezig zijn. Vóór de energiecrisis kostte één kilowattuur aan elektriciteit ons ongeveer 0,27 euro. Momenteel is die prijs gestegen tot quasi € 0,60 per kWh. Het is dus belangrijk om ook die kosten zo goed mogelijk te monitoren en onder controle te houden.’