‘Fuchs is van oorsprong een familiebedrijf, dat tussen de twee wereldoorlogen werd opgericht in de Duitse stad Mannheim. Ook vandaag is het bedrijf nog in familiehanden, want de huidige CEO Stefan Fuchs is de kleinzoon van de stichter. Intussen is Fuchs actief op vijf continenten in een 75-tal vestigingen, en wordt er jaarlijks een omzet van 3 miljard euro gerealiseerd’, schetst Etienne Walravens. ‘We zijn genoteerd op de beurs in Frankfurt, en de meerderheid van de aandelen is nog altijd in handen van de familie. Fuchs heeft geen bankleningen op groepsniveau, wat van het bedrijf een buitenbeentje in de industriële markt maakt.’

‘De hoofdzetel van Fuchs Benelux is gevestigd in de Vlaams-Brabantse gemeente Huizingen. Er staan ongeveer 75 mensen op de payroll. Ik werk in het bedrijf sinds 2012. Als hoofd van financiën en human resources valt ook het wagenpark onder mijn verantwoordelijkheid’, gaat Etienne verder. ‘Markus Mencke was al actief in een zustermaatschappij in Duitsland, maar hij werd begin 2022 benoemd tot Managing Director voor de Benelux-markt.’

Olie en vet

‘Wij verkopen smeermiddelen, zeg maar vetten en oliën, in de hele Benelux. Die vetten en oliën zijn bestemd voor uiteenlopende klanten, sectoren en toepassingsgebieden: van auto’s, fietsen, treinen en vliegtuigen tot windmolens of ovens, overal zijn smeermiddelen nodig. We leveren bijvoorbeeld aan staalproducenten zoals Arcelor en Tata Steel, maar evenzeer aan bedrijven uit de voedselindustrie, zoals Inbev of Heineken. Voor alle machines die daar draaien, is olie of vet noodzakelijk voor de goede werking ervan.’

‘In onze productiefaciliteit in Huizingen produceren we niet alleen voor externe klanten in de Benelux-markt. Een groot deel van de productie is bestemd voor onze zogenoemde intercompany-activiteiten. Die verschillende types vetten leveren we in alle uithoeken van Europa, op vraag van onze interne klanten.’

Wagenpark stroomlijnen

Het wagenpark van Fuchs Benelux bestaat uit een twintigtal wagens, hoofdzakelijk passagiersvoertuigen en één bestelwagen. ‘Tot nu toe zijn dat zowel leasingwagens als voertuigen die we zelf aangekocht hebben. Dankzij de samenwerking met Brussels Auto Group stappen we over naar een wagenpark dat alleen uit leasewagens zal bestaan. Er zitten momenteel verschillende merken in het wagenpark: naast Audi en Volkswagen hebben we ook nog Mercedes, BMW, Renault en Peugeot. In de toekomst willen we dat beleid aanpassen, en komaf maken met de verschillende merken en contracttypes. Zo wordt het niet alleen makkelijker voor onszelf om de administratieve follow-up te doen, het aanbod wordt ook duidelijker voor de medewerkers.’

Om het beheer van zijn wagenpark te vereenvoudigen, heeft Fuchs Benelux duidelijke categorieën afgebakend. ‘Enerzijds hebben we het management, anderzijds de vertegenwoordigers en andere commerciële functies. Per categorie hebben we samen met Wim Peeters, onze Business Relations Manager bij Brussels Auto Group, een aantal wagens vastgelegd die onze medewerkers kunnen bestellen. Dat zijn zullen in de toekomst vooral plug-inhybride en elektrische wagens zijn, omdat dat voor ons als bedrijf nu eenmaal fiscaal de meest interessante keuze is. We gaan dus resoluut de richting van de e-mobility uit’, aldus Etienne. ‘

We houden bewust ook plug-inhybride modellen in het aanbod, omdat onze vertegenwoordigers vaak lange afstanden afleggen in de wagen’, vult Markus aan. ‘Voor die medewerkers is de beperkte autonomie van elektrische wagens toch een struikelblok.’

‘Waar we in de toekomst zeker ook naar moeten kijken, is de laadinfrastructuur voor al die stekkerwagens, zowel op onze site in Huizingen als bij de mensen thuis’, gaat Etienne verder. Ik heb daarvoor eind vorig jaar een vergadering gehad met de mensen van Electric by D’Ieteren (EDI). Zij kwamen hun laadoplossingen voorstellen. Het was bijzonder interessant om te horen wat er allemaal mogelijk was. Nu moeten we intern bekijken hoe we dat precies aanpakken.’

Reactiesnelheid

‘Wat ik heel fijn vind aan de samenwerking met Brussels Auto Group, is dat ik één aanspreekpunt heb. Wim kent ons door en door. Wanneer een medewerker een nieuwe wagen nodig heeft, dan hoef ik enkel de functiecategorie door te geven, en Wim doet de rest. Hij weet welke leasingcontracten we afsluiten, hoeveel kilometers er jaarlijks worden afgelegd, welke modellen en bedragen van toepassing zijn, … Dat is zowel voor mezelf als voor de collega’s een enorme stap vooruit’, vertelt Etienne.

‘Ook ik ben positief over de samenwerking’, beaamt Markus. ‘De reactiesnelheid is zoals we die van een partner verwachten, en de kwaliteit van de antwoorden is altijd goed. Maar de samenwerking is nog vers, dus stel me deze vraag over een jaar of twee nog eens’, lacht hij. ‘Daarnaast lopen we tegen de lange levertermijnen van wagens aan, maar dat is een algemeen probleem in de autosector momenteel. We hebben in het najaar van 2022 een 5-tal wagens besteld, maar die zullen allicht pas geleverd worden in september of oktober 2023.’

Tot slot wijden we nog even uit, over hoe de overgang naar e-mobility ook een impact heeft op Fuchs als producent van smeermiddelen. ‘Dat is een goeie vraag, maar wel eentje die niet makkelijk te beantwoorden is’, zegt Markus. ‘Gelukkig is Fuchs minder actief in oliën voor automotoren of versnellingsbakken. We verkopen die producten wel, maar onze focus ligt meer op smeermiddelen voor speciale toepassingen. Denk maar aan koelvloeistoffen voor batterijen of vetten voor de connectoren. We zien die hele shift naar e-mobility dus eerder als een opportuniteit, en zeker niet als een bedreiging.’