Sophia Baghouil: ‘Ons bedrijf is actief in de drankensector. We hebben voornamelijk alcoholische dranken in ons gamma, een vijftigtal merken in totaal. Campari, Aperol, Bulldog gin en het alcoholvrije aperitief Crodino zijn daarvan allicht de meest bekende, maar ook het champagnemerk Lallier of de prosecco Ricadonna maken deel uit van ons assortiment.’ 

‘Bij Campari Benelux ben ik de HR-verantwoordelijke. Ik hou me bezig met alle facetten die gelinkt zijn aan human resources, van aanwerving en opleiding tot de loonadministratie. Ook het wagenpark behoort tot mijn bevoegdheden. Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat onze medewerkers – die we hier Camparista’s noemen – beschikken over alles wat ze nodig hebben om zich goed te voelen in ons bedrijf en om goed werk te kunnen leveren.’

‘Momenteel werken er een dertigtal Camparista’s bij ons, maar we zijn een bedrijf in volle groei. Elk jaar zoeken we nieuwe mensen om onze teams te versterken. In onze vloot zitten hoofdzakelijk wagens van de merken Audi en Volkswagen. Die keuze werd een aantal jaar geleden gemaakt, nog voor ik op deze stoel kwam zitten’, lacht ze. ‘Ongetwijfeld omdat het stuk voor stuk comfortabele wagens zijn met een aantrekkelijk design en goede rijprestaties. Toen we vorig jaar onze car policy hebben bijgewerkt, zijn we op hetzelfde elan doorgegaan en bij de vertrouwde merken gebleven.’ 

 

Waarom kozen jullie voor Brussels Auto Group als partner voor jullie vloot?

‘Ik werk nu een jaar bij Campari Benelux. Voordat ik hier als HR-verantwoordelijke begon, was ons bedrijf klant bij andere garages. Maar op een dag kreeg ik een prospectiemail van Geert Fauville, Business Relations Manager bij Brussels Auto Group. We zaten een aantal keer rond de tafel, en dat waren telkens aangename contacten. Geert was bereikbaar en flexibel, en hij wist op al mijn vragen een antwoord te geven. Bovendien is hij ook bijzonder behulpzaam geweest bij het updaten van onze car policy. Al die elementen hebben ertoe bijgedragen dat we met Brussels Auto Group in zee zijn gegaan als partner voor onze vloot.’

 

Wat is voor jou belangrijk in de klantenrelatie met de garage?

‘Dat gaat voor mij vooral over flexibiliteit en beschikbaarheid. Iemand die goed begrijpt wat onze behoeften precies zijn en die zijn dossiers van dichtbij opvolgt. Met een contactpersoon als Geert kunnen we op beide oren slapen: wanneer er nieuwigheden zijn, brengt hij ons altijd snel op de hoogte. Dat is voor mij belangrijk, want er beweegt toch heel wat op het vlak van mobiliteit, fiscaliteit, de overgang naar elektrisch rijden, ... Weten dat onze contactpersoon al die veranderingen op de voet volgt en ons daarin adviseert, is voor ons van cruciaal belang.’

 

De autosector maakt inderdaad een hele transitie door. Hoe kijk je naar die veranderingen?

‘We hebben lang getwijfeld om nu al elektrische of plug-inhybride wagens op te nemen in ons wagenpark, en we hebben daar ook uitvoerig over gepraat met Brussels Auto Group. Je moet weten dat ongeveer de helft van onze medewerkers een commerciële functie hebben, en dus vaak op de baan zijn. Ze leggen per dag toch een behoorlijk aantal kilometers af. Voor ons was de beschikbare laadinfrastructuur in België de meest onzekere factor in dat hele verhaal. We kunnen het ons niet veroorloven dat medewerkers onderweg veel tijd verliezen met het opladen van de batterij of het zoeken naar een geschikte laadplek.’

‘Uiteraard ben ik er mij van bewust dat de overstap naar een elektrisch wagenpark niet meer lang op zich zal laten wachten. Ik schat dat we binnen dit en één of maximaal twee jaar de switch zullen maken naar een vloot waarin elektrische wagens een meer prominente plaats innemen, maar de markt is voor ons nog niet voldoende ontwikkeld op dit moment. Er zijn nog een aantal vraagtekens die we eerst willen wegwerken.

‘De meeste van onze leasingcontracten lopen over een periode van vier jaar, wat flexibel genoeg is om klaar te zijn tegen 2026. Vanaf dat tijdstip zullen alle nieuwe bestellingen uiteraard elektrische wagens zijn, en zal de rest van onze vloot geleidelijk aan dat voorbeeld volgen wanneer de contracten aflopen. Het is een realiteit waar we niet omheen kunnen en waar we als bedrijf uiteraard mee bezig zijn. Ook daarin vind ik het fijn dat Brussels Auto Group een goede sparring partner voor ons is.’