Wat is de werkelijke autonomie van de Volkswagen ID.3 (58 kWh)?

Test 1:
combinatie van autosnelweg en stadsverkeer

Autonomie Volkswagen ID.3
  • Start van de test: 18 februari 2021 om 18.06 uur
  • De batterij is 100 procent opgeladen en het dashboard geeft een autonomie van 388 km aan.
     
Autonomietest Volkswagen ID.3
  • Einde van de test: 24 februari 2021 om 19.56 uur
  • Op dat moment hebben we 344 kilometer afgelegd, zonder tussenstops om op te laden. De resterende autonomie bedraagt nog 29 km, wat overeenkomt met nog 6 procent van de batterij (zie de linkerkant van het beeld). 
  • Als we de afgelegde kilometers (344 km) en de resterende autonomie (29 km) bij mekaar optellen, komen we op een totaal van 373 kilometer. Ter herinnering: zes dagen geleden gaf de wagen een geschatte autonomie van 388 km aan. 

Test 2:
een ritje op de autosnelweg 

  • Start van de test: 28 februari 2021 om 09.04 uur
  • Op dat ogenblik staat de kilometerteller op 3.518 kilometer en geeft de batterij een resterende autonomie van 248 km aan.
  • De gemiddelde snelheid bedraagt 107 km per uur. Dankzij onze cruise control houden we de hele rit dezelfde constante snelheid aan.
     
Autonomietest Volkswagen ID.3
  • Einde van de test: 28 februari 2021 om 09.41 uur, een dik halfuur na ons vertrek.
  • Op dat ogenblik bedraagt de kilometerstand 3.563 kilometer, wat betekent dat we effectief 45 kilometer hebben afgelegd.
  • De batterij geeft een resterende autonomie aan van 208 kilometer, dat is 40 kilometer minder dan bij ons vertrek.
     
Autonomietest Volkswagen ID.3

Conclusie:

  • Op gemengde trajecten waarbij je ook korte verplaatsingen doet in het stadsverkeer, ligt de werkelijke autonomie allicht iets lager dan de schatting van de wagen. In onze test was er een minieme afwijking van 3,87 %. 
  • Tijdens ons ritje op de autosnelweg ging er maar 40 kilometer van de autonomie af, terwijl we in werkelijkheid 45 kilometer hadden afgelegd.