Audi

Wat is de werkelijke autonomie van de
Audi Q4 e-tron 40 (82 kWh)?

Testomstandigheden

We gingen in het dagelijks verkeer de baan op, zowel in dorpskernen en op gewestwegen als op autosnelwegen. Tijdens het eerste testtraject stonden de airco en de verwarming uitgeschakeld. Enkel de zetelverwarming heeft tijdens deze ritten af en toe aangestaan. Bij onze test op de autosnelweg gebruikten we geen enkele vorm van (zetel)verwarming of airco.
 

Test 1:
combinatie van autosnelweg en stadsverkeer

Start van de test: 23 augustus 2021 om 13.00 uur

  • Op dat moment is de batterij 100% opgeladen en geeft ze een autonomie van 508 kilometer aan.

Einde van de test: 27 augustus 2021 om 12.58 uur

  • Op dat moment hebben we exact 540 kilometer afgelegd en geeft de batterij een resterende autonomie van 25 kilometer aan (= 4,5%).
  • In totaal zouden we met een volle batterij dus 565 kilometer ver geraakt zijn. Dat is 57 kilometer méér dan de aangekondigde autonomie van 508 kilometer toen we aan deze testrit begonnen. 
     

Start van test 1

Testrit Audi Q4 e-tron

Einde van test  1

Testrit Audi Q4 e-tron

Test 2: een ritje op de autosnelweg

Start van de test: 24 augustus 2021 om 9.59 uur

  • De kilometerteller staat bij de start van de testrit op 49,6 km. Op dat moment heeft de batterij nog een capaciteit van 92,5%, goed voor een geschatte autonomie van 492 kilometer. 
  • We vertrekken aan garage Bruynseels in Anderlecht en rijden naar Coca-Cola in Londerzeel (heen en terug). We respecteren overal de geldende snelheidsbeperkingen, d.w.z. 100 km/uur op de Brusselse ring en 120 km/uur op de A12.

Einde van de test: 24 augustus 2021 om 11.06 uur

  • De kilometerteller wijst na de rit 101,2 km aan. In werkelijke cijfers hebben we dus 51,6 kilometer afgelegd tijdens onze testrit (101,2-49,6 km bij aanvang van de test).
  • De resterende geschatte autonomie na de testrit bedraagt nog 429 kilometer (82% van de batterijcapaciteit), wat betekent dat het rijbereik tijdens onze testrit met 63 kilometer gedaald is (492-429 kilometer).
  • Dat is een verschil van 11,4 kilometer in ons nadeel.
     

Start van test 2

Testrit Audi Q4 e-tron

Einde van test 2

Testrit Audi Q4 e-tron

Tussendoor: even een bezoekje brengen aan onze klanten

Tijdens de rit koppelen we het aangename aan het nuttige. Zo maken we enkele tussenstops, onder andere bij onze klanten Coca-Cola in Londerzeel en Facq in Zaventem. Ook in Pepingen en Ninove houden we even halt.
 

Testrit Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron
Testrit Audi Q4 e-tron

Conclusie

Op gemengde trajecten geraakten we met een volle batterij 57 kilometer verder dan het geschatte rijbereik. Tijdens het ritje op de snelweg (Anderlecht-Londerzeel en terug) lag de werkelijke autonomie iets lager dan de inschatting van het rijbereik bij de start van de rit.